میکرو تئاتر چیست؟

میکرو تئاتر دنیایی دیگر در نمایش

۴ مرداد ۱۳۹۷

تئاتر واژه‌ای یونانی است و به معنای چیزی است که به آن نگاه می‌کنند. همچنین تئاتر گونه‌ای از هنرهای نمایشی است که به روایت داستان‌ها در برابر تماشاچیان می‌پردازد. اپرا، باله، تعزیه، خیمه شب بازی و پانتومیم هم گونه‌هایی از تئاتر هستند. آنهایی که از مخاطبان جدی تئاتر هستند شاید نام «میکرو تئاتر» را شنیده باشند. نوعی از نمایش که همان طور که از نامش پیداست اجزای آن کوچک هستند اما ویژگی‌های دیگر آن چیست؟

میکرو تئاتر چیست؟

میکرو تئاتر با پروجکشن و ماکت تعریف شده است اما این همه معنای این گونه نمایشی نیست. محمد حسن معجونی سرپرست گروه تئاتر لیو که تجربه اجرای میکرو تئاتر را دارد در تعریف آن می‌نویسد: «تعریف دقیقی برایش ارائه نشده تا تجربه شود و خودش، خودش را تعریف کند. آنچه در این شیوه اجرایی تا به حال وجود داشته، (حداقل در کارهایی که دیده‌ام یا در اجرای‌شان مشارکت داشته‌ام)، یک: روایت داستان است. این شیوه تا به امروز بیشتر بر پایه ادبیات داستانی بوده تا کنش دراماتیک بر روی صحنه. دو: این تئاتر همچون تئاتر کاغذی/ اسباب‌بازی درون جعبه اتفاق می‌افتد با این تفاوت که بازیگر یا بازی‌دهنده به معنای تعریف شده حضور ندارد. آنچه حس می‌شود حضور راوی یا صدای اوست و صحنه‌ها طبق روند داستان چیده شده و شکل می‌گیرند. البته قطعا این یک قانون نوشته شده نیست… سه: صحنه و جعبه کوچک نمایش برای تماشاگران، روی پرده به نمایش درمی‌آید. (پروجکت می‌شود).»

محمد حسن معجونی که تجربه روی صحنه بردن پروژه میکرو لیو را داشته است می‌گوید: «پروژه میکرو لیو یک پروژه بینارشته‌ای است و شاید ما در این پروژه به سوی تئاتر عروسکی حرکت کنیم ولی تعریف پروژه، تئاتر عروسکی نیست. پروژه هنوز خود را تئوریزه و تعریف نکرده است و می‌توان به عنوان تئاتر اشیاء، تئاتر عروسکی و تئاتر اسباب‌بازی آن را تعریف کرد. البته تمرکز ما در این پروژه روی ماکت است. اگر در شبکه‌های مجازی و اینترنت هم به دنبال تعریف میکرو تئاتر باشیم به تعریف مشخصی نمی‌رسیم زیرا هنوز میکرو تئاتر خیلی خوب تعریف نشده و ما آرام آرام در حال رسیدن به تعریفی در این خصوص هستیم.»

مخاطبان میکرو تئاتر

معجونی درباره مخاطبان میکرو تئاتر هم می‌گوید: «درگیری مخاطب در میکرو تئاتر از جنس دیگری است و با تئاتر شورایی متفاوت است. در میکرو تئاتر تخیل مخاطب درگیر است و مدیوم و ژانر آن با تئاتر شورایی فرق می‌کند. در کشورهای مختلف افراد با قواعد متفاوت کار می‌کنند و هیچ‌جا برای ارائه تعریف توافق نشده است. ولی در همه میکرو تئا‌تر‌ها از پروجکشن استفاده می‌شود، یک ماکت وجود دارد؛ گرچه ممکن است تعریف‌مان از ماکت متفاوت باشد. از دید من در این تئا‌تر تکیه اصلی بر ایده است. ایده افراد مهم است. ایده اولیه که چه چیز می‌خواهم بگویم و چه چیز می‌خواهم نشان بدهم.»

محمد حسن معجونی درباره نزدیکی این تئا‌تر به تئا‌تر اشیا و یا تئا‌تر کاغذی هم می‌گوید: «میکرو تئا‌تر جایی در محدوده همه این انواع نمایشی قرار گرفته ولی مجموعه آن‌ها نیست. ژن‌هایی از آن‌ها را با خود دارد ولی ترکیب آن‌ها نیست. از دید من به نوعی میکرو تئا‌تر عقب نشینی از ساخت و ساز به شمار می‌رود. وجوه نمایشی فوق‌العاده قوی دارد. تئا‌تر ماکت معمولا اجازه می‌دهد به دنبال ایده‌هایم بروم. در میکرو تئا‌تر دوربین به عنوان نماینده چشم مخاطب خود را تثبیت می‌کند. تصویر ماکت را زنده می‌کند و به آن‌ جان می‌دهد.»

سایت فیلم خارجی، ایرانی، انیمیشن و همچنین سریال و تئاتر فیلم‌نت مجموعه متنوعی از فیلم تئاترهای متنوع را برای تماشای شما آماده کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *