دوربین «ماجرای نیمروز» در بایگانی دهه شصت

تلاش برای رمزگشایی آرامش

۸ شهریور ۱۳۹۶

بدون دیدگاه

ماجرای نیمروز فیلمی درام که در آن گروه دربرابر گروه قرار می‌گیرد نه فرد در برابر فرد و این رویارویی به بهترین شکل ممکن بازه‌ی زمانی کوتاهی از دوران پر التهاب سال‌های اول جنگ را روایت می‌کند. دورانی که در آن دولت و ملت شاهد فرار رئیس جمهور و درگیر پر کردن خلا ناشی این اتفاق بودند که خبر بمب گذاری در مجلس و شهید شدن تعدادی از دولتمردان از تلویزیون پخش می‌شود.
مشکل جایگزینی و حفاظت از سایر اعضای هیات دولت وجود داشت که گروهک‌ مجاهدین هم شروع به ایجاد اختلال در امنیت پایتخت می‌کند.
محمد حسین مهدویان، کارگردان جوان و جسور سینمای ایران، در دومین اثر سینمایی‌اش باز هم دست روی شخصیت‌هایی گذاشته که به دلیل حساسیت موجود کمتر کارگردانی تمایل داشته به آن بپردازد.
دوربین «ماجرای نیمروز» مستند گونه با گروهی جوان کم تجربه همراه می‌شود که علاوه بر دغدغه‌های موجود سعی در برقراری آرامش در این جو ملتهب را دارند. جوی مملو از خون و آتش که در آن حتی اعتماد به برادر خونی هم ممکن بود به قیمت جان تمام شود.
نقطه قوت فیلم شاید این باشد که مهدویان این دوران کوتاه از تاریخ معاصر را به شیوه‌های رایج در سینما به بیننده نشان نمی‌دهد، مخاطب سینمای کارگردان ایستاده در غبار تاریخ را از لابه‌لای اتفاق‌ها و دیالوگ‌های افراد و آنچه در خبر‌ها منتشر می‌شود همراه و همزمان با شخیصت‌ها می‌فهمد. علاوه بر آنچه که فیلم قصد نشان دادنش را دارد بیننده شاهد داستان عشق و خشم، آرامش و نگرانی امید و دلواپسی شخصیت‌هایی است که مانند خود او در زندگی روزمره، ممکن است تصمیم اشتباه بگیرند یا در گروه دوستی‌شان اختلاف نظر دارند.
مورد دیگری که نظر بیننده را جلب می‌کند حضور دو کمدین سینما و تلویزیون، احمد مهرانفر و جواد عزتی است. این دو بازیگر با هدایت مهدویان آنچه از هنر بازیگری می‌دانستند را خرج کردند تا تیم بازیگران جوان این فیلم را با بازی درخشان در نقش‌های جدی در «ماجرای نیمروز» به یاد بیاوریم.
همچنین پرداخت شخصیت‌ها به گونه‌ای است که می‌توان گفت هر یک در جایگاه خود قهرمان فیلم است و نقش‌ها یکدیگر را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهند. در کنار همه این موارد تکنیک خلاقانه فیلم‌برداری، به سرپرستی هادی بهروز توانسته تلاش‌های مهدویان را به فیلمی خوش‌ساخت در خور پرده‌ی نقره‌ای تبدیل کند. ‌

سی و شش سال پیش در چنین روزی، هشتم شهریور ماه، انفجار در دفتر نخست وزیری منجر به شهادت محمد‌علی رجایی، رئیس جمهور و محمدجواد باهنر نخست وزیر وقت شد. به همین مناسبت پیشنهاد فیلم‌نت دیدن گوشه‌ای از این التهاب‌ها و جو متشنج در فیلم «ماجرای نیمروز» است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *