فرانسوا تروفو؛ سازنده رؤیا

دیدار با تروفو

۱۶ آبان ۱۳۹۷

François Truffaut در سال ۱۹۳۲ در پاریس متولد شد. تروفو فیلمساز، منتقد و نظریه‌پرداز سینمایی تقریبا در میان‌سالی خود در سن ۵۲ سالگی سال ۱۹۸۴ درگذشت. او ساختن فیلم را محقق کردن رؤیاهای خود و دیگران می‌دانست و چه بسا که او نه فقط تحقق‌کننده رؤیاها بلکه سازنده رؤباها بود. تروفو از پیشگامان «موج نوی فرانسه» محسوب می‌شد و همراه با اندرو ساریس «نظریه مؤلف» را در موج نو فرانسه مطرح کرد.  

تروفو در موج نو فرانسه

موج نو فرانسه، جنبشی در سینمای فرانسه است که به رهبری جوانان مجله «کایه دو سینما» در دهه ۱۹۵۰ شکل گرفت. موج نو ابتدا انزجار خود را از قواعد فیلمسازی عصاقورت‌داده معاصر خود اعلام کردند و معتقد بودند سینمای زمانشان کهنه و پوسیده شده است و باید از تکنیک‌های روایی تازه و موضوعات نوتری حرف زد؛ صحبت از تمایلات جنسی، زنان و هویت آدم‌ها… . آن‌ها همچنین بسیاری از فیلم‌های زمان خود را مقلد، دنباله‌رو و بسیار محافظه‌کار می‌داستند. فرانسوا تروفو و ژان لوک گدار از فیلمسازان اصلی این جریان دو فیلم «چهارصد ضربه» و «از نفس افتاده» را ساختند و قواعد عصیانگرانه موج نو را شکل دادند. برای این که درباره گدار بیشتر بخوانید،‌می‌توانید به مقاله «سینمای ضد هالیوود: گدار و دوستانش» مراجعه کنید. از دیگر یاران تروفو و گدار در به جریان انداختن موج نوی سینمای فرانسه می‌توان به ژاک ریوت، اریک رومر، کلود شابرول، آنیس واردا و آلن رنه اشاره کرد.

شما می‌توانید بهترین آثار سینمایی را در فیلم‌نت، سایت تماشای آنلاین فیلم ببینید.   

منبع الهام تروفو

اینکه نویسنده یا فیلمساز، چگونه به جهان‌بینی خود رسیده است؛ موضوع و مضامین آثارش را از کجا می‌آورد، از سؤالاتی‌ست که همواره ذهن منتقدان و اهالی هنر و ادبیات را به خود مشغول کرده است. بعضی از هنرمندان خود معترفند که هر مضمون از کجا در آثارشان سربرآورده‌است و بعضی نیز این کندوکاو را به عهده دوستدارانشان می‌گذارند. فرانسوا تروفو به بعضی از این منابع الهام اشاره کرده است. بسیاری از آثار تروفو با الهام از زندگی شخصی خود تروفو سرچشمه گرفته است. از جمله فیلمی برجسته از او به نام «چهارصد ضربه» اولین فیلم فرانسوا تروفو.

چهارصد ضربه از زندگی تروفو

چهارصد ضربه در سال ۱۹۵۹ به کارگردانی فرانسوا تروفو ساخته شد. چهارصد ضربه موفق شد در جشنواره کن جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کند. فیلم، داستان پسر به نام آنتوان دوآنل را روایت می‌کند که در آستانه بلوغ قرار دارد.

داستان فیلم چهارصد ضربه

آنتوان پسری ۱۴ ساله و در آستانه بلوغ است و مشکلاتی در خانواده و مدرسه دارد و مدام به دلایل مختلف تنبیه می‌شود. او برای اینکه از تنبیه‌ها جان سالم درببرد، به همراه دوستش «رنه» از مدرسه فرار می‌کند و در پاریس سرگردان می‌شود. در خیابان، مادرش را همراه معشوقش می‌بیند و با خودش عهد می‌کند که دیگر هرگز پیش او برنگردد؛ اما فردایش به مدرسه بازمی‌گردد و به معلمش به دروغ می‌گوید که مادرش مرده است. معلم دروغش را می‌فهمد و آنتوان مجبور می‌شود موقتاً با مادرش آشتی کند و برای جبران اشتباهاتش برای گرفتن نمره خوبی در انشا، پایان کتاب جستجوی مطلق بالزاک را کپی می‌کند. او از مدرسه اخراج می‌شود. خودش از خانه نیز فرار می‌کند. در نهایت تحت مراقبت کانون اصلاح و تربیت در می‌آید؛ اما از آنجا نیز می‌گریزد. آخرین نمای فیلم تصویر تکرارشونده آنتوان است که به سوی دریا می‌دود.

ژان پیر لئو و آلبرت رمی و کلر موریه در این فیلم هنرنمایی می‌کنند و مثل بسیاری از آثار تروفو که خود نویسنده بوده است یا با مشارکت فردی دیگر متن نوشته‌شده، این جا نیز تروفو همراه مارسل موسی فیلمنامه را نگاشته است. این فیلم از مهم‌ترین فیلم‌های موج نوی فرانسه محسوب می‌شود و از وقایع دوران کودکی تروفو الهام گرفته شده است. چهارصد ضربه موفقیت‌های زیادی را برای او به ارمغان آورد.

فیلم‌شناسی فرانسوا تروفو

تروفو در طول زندگی کوتاهش، فیلم‌های برجسته‌ای ساخت؛ از جمله:

  • چهارصد ضربه (۱۹۵۹)
  • به پیانیست شلیک کنید (۱۹۶۰)
  • ژول و ژیم (۱۹۶۲)
  • فارنهایت ۴۵۱ (۱۹۶۶)
  • عروس سیاهپوش (۱۹۶۷)
  • کودک وحشی (۱۹۶۹)
  • شب آمریکایی یا «روز برای شب» (۱۹۷۳)
  • زندگی آدل ه (۱۹۷۵)
  • اتاق سبز (۱۹۷۸)
  • آخرین مترو (۱۹۸۰)
  • زن همسایه (۱۹۸۱)

تروفو عاشق هیچکاک و بالزاک

در فیلم چهارصد ضربه، آنتوان کتاب بالزاک را کپی می‌کند. این فیلم روایتی از زندگی خود تروفو‌ست و این گنجاندن اثر بالزاک در فیلم زندگی خود، نشان از تأثیر فراوانی‌ست که تروفو از بالزاک گرفته است. داستان‌های روان و جذابی که تماشاگر را با خود همراه می‌کند؛ هرچند همراه با ضعف‌هایی باشد. عموماً ابهام در آثار او رنگی ندارد و مسائل اصلی فیلمش پیوندهای عاطفی و حسی، عشق‌های شورانگیز و جنون‌آمیز و… است و از مضمون‌های سیاسی دوری میکند؛ مگر در فارنهایت ۴۵۱٫ این خصوصیت او در تقابل با گدار است که پس از مدتی راهشان از یکدیگر جدا شد. گدار به نوعی فیلم‌سازی آوانگارد سیاسی پرداخت و تروفو هدفش را در نوعی دیگر از سینما یافت.  

تروفو عاشق آثار آلفرد هیچکاک بود و مهارت او را در ایجاد تعلیق، به‌کارگیری طنز و برانگیختن هیجان می‌ستود. تروفو در سال ۱۹۶۲ به آمریکا رفت و در گفتگویی ۵۰ ساعته رموز و جزئیات کار هیچکاک را جویا شد و نتیجه آن را در قالب کتاب منتشر کرد.

فیلم‌های جدید و کلاسیک را در فیلم‌نت، سایت تماشای آنلاین فیلم دانلود کنید و ببینید.

فیلم‌نت لذت تماشا، هر لحظه، هرکجا!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *