عروس و دیگر نوستالژی‌های دوست‌داشتنی

پنج فیلم تاثیرگذار سال‌های دور

۴ مهر ۱۳۹۷

سینمای ایران فیلم‌های خاطره‌انگیز کم ندارد. آثاری که هر کدام ساخته کارگردان‌های حرفه‌ای و بازیگرانی درجه یک هستند که دیدن آنها برای چندمین بار سرشار از یادآوری خاطراتی خوب و شاد یا حتی تلخ و غمگین است. برای تماشای بسیاری از فیلم‌های خاطره‌انگیز سینمای ایران به فیلم‌نت سایت تماشای آنلاین فیلم مراجعه کنید.

عروس

فیلم «عروس» دومین فیلم بهروز افخمی در مقام کارگردان است. او این فیلم را در سال ۱۳۶۹ با دو تازه بازیگر جوان آن سال‌ها ساخت. «عروس» ابوالفضل پورعرب را به سینمای ایران معرفی کرد و دومین تجربه حرفه‌ای نیکی کریمی شد. درخشش این دو بازیگر با فیلم «عروس» نوید ظهور ستاره‌های تازه‌ای در سینما را می‌داد هر چند این دو دیگر هیچ‌گاه با یکدیگر هم‌بازی نشدند. نعمت حقیقی فیلمبرداری این فیلم و بابک بیات آهنگسازی آن را بر عهده داشته‌اند. مرتضی آوینی درباره «عروس» گفته است: «عروس فیلمی است استادانه و نمونه‌ای از سینمایی مطلوب. اصل مطلب این است که افخمی سینما را همان‌طور که باید باشد دیده‌ است نه بیش‌تر و نه‌ کمتر. انتخاب پورعرب برای این نقش بسیار عالی و بازی او بی‌نقص است، چه جایزه بگیرد و چه نگیرد. تماشاگر همه چیز را باور می‌کند و هیچ لکه تاریکی نمی‌یابد تا به تعارض میان واقعیت با آنچه که در فیلم می‌گذرد پی‌ببرد.»

مادر

فیلم «مادر» به کارگردانی علی حاتمی در سال ۱۳۶۸ ساخته شده است. این فیلم یکی از آثار به یاد ماندنی سینمای ایران است که داستانش حول محور مادری می‌چرخد که آماده مرگ خودش می‌شود و برای همین تک‌تک بچه‌هایش را گرد هم می‌آورد. محمدعلی کشاورز، امین تارخ، حمیده خیرآبادی، اکبر عبدی، فریماه فرجامی، حمید جبلی، رقیه چهره‌آزاد، اکرم محمدی، جمشید هاشم‌پور و… در «مادر» نقش‌آفرینی می‌کنند. محمود کلاری فیلمبرداری این اثر ۱۰۸ دقیقه‌ای را به عهده داشته است و ارسلان کامکار هم موسیقی متن آن را نوشته است. «مادر مرد، از بس که جان ندارد.» یکی از دیالوگ‌های معروف فیلم «مادر» است که از زبان غلامرضا با بازی اکبر عبدی گفته می‌شود.

نرگس

فیلم «نرگس» ساخته رخشان بنی‌اعتماد محصول سال ۱۳۷۰ است. «نرگس» یکی از آثار موفق اجتماعی سینمای ایران است که داستانی تاثیرگذار را درباره آدم‌هایی ندار روایت می‌کند. نویسندگی این فیلم برعهده فریدون جیرانی بوده است. حسین جعفریان فیلمبردار و محمدرضا علیقلی آهنگساز «نرگس» هستند. ابوالفضل پورعرب، عاطفه رضوی و فریماه فرجامی در این فیلم بازی کرده‌اند. چهارمین ساخته رخشان بنی‌اعتماد در دهمین جشنواره فیلم فجر درخشید. از پرویز آبنار در بخش صدابرداری و از فریماه فرجامی در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن تقدیر شد. حسین جعفریان در بخش بهترین فیلمبرداری دیپلم افتخار دریافت کرد. همچنین محمدرضا علیقلی سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن و رخشان بنی‌اعتماد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به خانه بردند. در خلاصه داستان «نرگس» آمده است: «عادل برای فرار از دست پلیس، به بیمارستانی پناه می‌برد و برای رد گم کردن به دختری جوان که پدر بد حالش را به بیمارستان آورده، کمک می‌کند. عادل در همین زمان کوتاه، دلبسته نرگس می‌شود اما او سال‌هاست همراه آفاق دزدی می‌کند و به این سادگی نمی‌تواند روی خوش زندگی را ببیند.»

غریبانه

فیلم «غریبانه» دومین تجربه احمد امینی در عرصه فیلمسازی بعد از کارگردانی «سایه‌های هجوم» است. «غریبانه» در سال ۱۳۷۶ با بازی دو ستاره آن سال‌ها ساخته شد. ابوالفضل پورعرب، هدیه تهرانی، میترا حجار، بهزاد خداویسی، محمدرضا داودنژاد و نادیا دلدار گلچین در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. «غریبانه» داستان عشقی را روایت می‌کند که ذره ذره شکل می‌گیرد اما سرانجامش غمگین و تلخ است. این فیلم داستان جوانی به نام بزرگ است که در نمایشگاه اتومبیل شوهر خواهرش یوسف کار می‌کند. یوسف از بزرگ می‌خواهد که ماشین گران قیمت خانم دکتر ثابتی را تحویل دهد اما بزرگ تصادف می‌کند و یوسف مجبور می‌شود خسارت بپردازد، بزرگ چندین بار به ثابتی مراجعه می‌کند تا رضایت او را جلب کند. ثابتی به یک شرط قبول می‌کند، بزرگ باید با ثابتی ازدواج کند، یک ازدواج سوری…

شام آخر

فیلم «شام آخر» به نویسندگی و کارگردانی فریدون جیرانی در سال ۱۳۸۰ جلوی دوربین رفت. فیلمی با روایت جسورانه‌ای از عشق پسری جوان به زنی بزرگ‌تر از خودش. در «شام آخر» کتایون ریاحی، محمدرضا گلزار، هانیه توسلی، ثریا قاسمی، آتیلا پسیانی و شاهرخ فروتنیان بازی می‌کنند. ثریا قاسمی برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. همچنین کتایون ریاحی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد. در خلاصه داستان «شام آخر» آمده است: «مهین استاد دانشکده معماری است، او بعد از سال‌ها زندگی مشترک از همسرش جدا شده و به خانه پدری‌اش نقل مکان می‌کند و با دخترش ستاره زندگی می‌کند. مانی همکلاسی ستاره، به او علاقه دارد، اما با برخورد مانی و مهین زندگی هر دو دچار تحول و دگرگونی می‌شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *