فرهادی، کارگردان اردیبهشتی سینمای ایران!

اصغر فرهادی چهل و شش ساله شد!

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

1 دیدگاه

اصغر فرهادی؛ نویسنده و کارگردان زبردست ایران این روزها  بهار زندگیش را هم زمان با نزدیک شدن به زمان اکران جدید ترین فیلم بلندش به نام “همه میدانند” در جشنواره کن ۲۰۱۸ می گذراند. این هنرمند که در آستانه ۴۶ سالگی می باشد در طول فعالیت هنری خود آثار ارزشمندی را به مخاطبان خود ارائه کرده است که هر کدام در جشنواره های مختلف جایزه ای را به خود اختصاص داده اند. در زادروز این هنرمند ارزشمند نگاهی به زندگی هنری و آثار ایشان می اندازیم.

سیزده سالگی تا ۴۶ سالگی اصغر فرهادی

فرهادی کار هنری خود را قبل از آنکه بصورت آکادمیک آموزش ببیند از ۱۳ سالگی آغاز کرد و یک سال بعد وارد (انجمن سینمای جوان اصفهان) شد و با فاصله چند سال و با قبولی در رشته ادبیات نمایشی و ورود به دانشگاه تهران مقدمات شروع فعالیت حرفه ای اش فراهم شد. در سال ۱۳۸۷ فرهادی با سریال (داستان یک شهر)  که از شبکه ۵ سیما به نمایش درآمده بود به عنوان کارگردان و نویسنده ظاهر شد و چندی بعد در سال ۱۳۸۰ نخستین حضور حرفه ای فرهادی در سینما، کنار ابراهیم حاتمی کیا و به عنوان فیلم نامه نویس فیلم سینمایی (ارتفاع پست) آغاز شد. فرهادی در ابتدا بیشتر  به عنوان نویسنده دیده می شد چرا که  پس از ارتفاع پست به نوشتن فیلم نامه فیلم های سینمایی همچون کنعان و محاکمه در خیابان پرداخت.   

از رقص در غبار تا همه می دانند!

(رقص در غبار) تنها یکسال پس از (ارتفاع پست) به عنوان نخستین فیلم بلند اصغر فرهادی در مقام کارگردان و فیمساز اکران شد. (رقص در غبار) فیلمی اجتماعی است و شباهت های زیادی به سریال موفق (داستان یک شهر) دارد و در مجموع اولین فیلم فرهادی برنده جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک شد و همچنین جایزه بهترین فیلم نامه را از خانه سینما به خود اختصاص داد. (شهر زیبا) دومین فیلم بلند فرهادی و نخستین همکاری با ترانه علیدوستی برای فرهادی به شمار می رود؛ (شهر زیبا) درون مایه ای عاشقانه و مضمونی اجتماعی دارد؛ فرهادی برای دومین فیلمش صاحب جایزه طاووس طلایی جشنواره بین المللی فیلم هند شد.

(چهارشنبه سوری) پس از دوسال توقف در فیلم سازی فرهادی این بار با مضمونی متفاوت تر از آنچه از اصغر فرهادی دیده ایم در سال ۱۳۸۴ اکران شد که به گفته بسیاری از مجلات معتبر دنیا (چهارشنبه سوری) بهترین فیلم سال ۲۰۰۶ به شمار می رفت. البته این تعریف و تمجیدها تنها در مجلات خلاصه نشد و فرهادی این بار نخستین سیمرغ طلائی بهترین کارگردانی را از جشنواره فجر دریافت کرد؛ همچنین چهارشنبه سوری هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو را نیز برای فرهادی به ارمغان آورد. 

   FARHADI-FILMNET

همسر اصغر فرهادی

پریسا بخت آور نخستین تجربه سینمایی خود را در کنار همسرش اصغر فرهادی به عنوان کارگردان در فیلم (دایره زنگی) که مضمون طنز اجتماعی دارد تجربه کرد، این اتفاق مخاطبان بسیاری را به سینما کشاند. و این فیلم از جمله فیلم های پر فروش زمان خودش به شمار می رفت! دایره زنگی با وجود طنازی در محتوایش اما باز هم لایه های اجتماعی و رئال را که شناسنامه آثار فرهادی به شمار می رود را در خود حفط کرده است.

اصغر فرهادی و اسکار

مهم ترین اثر فرهادی در سال ۱۳۸۷ به نام (درباره الی) ساخته شد. چرا که فرهادی در این فیلم نگرش جدیدی در سینما به نام (موج نو سینمای ایران) را آغاز کرد. پس از (درباره الی) فرهادی غوغایی را با ساخت فیلم (جدایی نادر از سیمین) در جهان سینما به پا کرد؛ این فیلم که در عرصه بین المللی بیشتر به نام (یک جدایی) شناخته شده نخستین اسکار بهترین فیلم خارجی را برای فرهادی به یادگار گذاشته است. گفتنی است این اسکار نخستین اسکاری بود که یک کارگردان ایرانی از آن خود کرده بود. اما این جایزه تنها اسکار فرهادی نبود و دیری نپایید که در سال ۱۳۹۵ فرهادی دوباره با ساخت فیلم (فروشنده) دومین اسکارش را دریافت کرد. ناگفته نماند فیلم (جدایی نادر از سیمین) پر جایزه­ترین اثر فرهادی به شمار می رود.

farhadi-FILMNET

فروشنده و نگاه جهانی

فیلم فروشنده که ابتدا (برسد به دست آهو) نام داشت و در اواسط فیلم برداری نامش به (فروشنده) تغییر کرد درباره زن و شوهری به نام رعنا و عماد می باشدکه در حال اجرای تئاتر مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر می‌باشند. آن‌ها به علت نشست زمین مجبور می‌شوند به اجبار خانه خود را عوض کنند و به اصرار یکی از دوستانشان به نام بابک به خانه‌ای اسباب‌کشی می‌کنند که قبل از آن ها زنی بدنام به نام (آهو) در آن ساکن بوده‌است. ابتدا همه چیز خوب پیش می‌رود ولی وقایع بعدی به بحرانی غیرقابل کنترل ختم می‌شود. این فیلم چهارمین فیلم پر فروش سینمای ایران می باشد و پس از اکران شاهد میزان تاثیر گذاری بالای این فیلم روی مخاطب در سطح جامعه بوده ایم. این فیلم علاوه بر اسکار به دلیل بازی درخشان دو هنرمند بسیار مورد توجه قرار گرفت و در مراسم اختتامیه جشنواره کن نیز جایزه بهترین فیلم‌نامه به اصغر فرهادی اختصاص داده شد و شهاب حسینی بازیگر نقش اصلی هم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

کارگردان تاثیر یافته از دسیکا!

فرهادی کارگردان ایرانی که تا به حال در کارنامه خود به غیر از دو اسکار جوایز کشوری و جهانی دیگری را نیز دریافت کرده است  به گفته خودش هنر خود را تأثیریافته از آثار ویتوریو دسیکا (فیلم دزد دوچرخه)، فدریکو فلینی (فیلم جاده)، اینگمار برگمان، میکل‌آنجلو آنتونیونی، بیلی وایلدر و کریشتوف کیشلوفسکی می‌داند. این هنرمند که در مصاحبه های مختلفش درباره چگونگی شکل گیری فیلم نامه هایش و وسواس در فیلم سازی اینطور می گوید: (وقتی شروع به نوشتن می کنم، سعی می کنم به آنها فکر نکنم درحالی که آنها مثل یک فیلتر در ذهن من وجود دارند. شاید لحظه ای که سکانسی را که نوشته ام پاره می کنم، آگاه نباشم که دلیلش زیر پا گذاشتن یک قانون است. ولی اگر بعد به آن فکر کنم، می فهمم که این به خاطر مغایرت با یک قانون بود. همه جذابیت دوران فیلمبرداری برای من این است که آیا می توانم به آن تصویری که فیلمنامه برایم ایجاد کرده نزدیک شوم و یک بار دیگر برای خودم و دیگران بسازمش؟ اتفاقی که موقع نوشتن فیلمنامه برای من می افتد این است که در ذهنم کارگردانی اش را هم انجام می دهم.)

جای خالی موسیقی در آثار فرهادی

در بسیاری از آثار فرهادی بر خلاف بقیه فیلم سازان، موسیقی متن وجود ندارد و استفاده فرهادی از موسیقی در آثارش از گذشته تا کنون سیر نزولی داشته است چرا که از نظر خودش فضای آثاراش واقع گرایانه است  و نیازی به موسیقی متن نیست اما این تنها دلیل فرهادی برای کنار گذاشتن موسیقی نبود چرا که فرهادی با موزیسین ها اکثر اوقات به نقطه مشترک نمی رسید. به عقیده فرهادی وقتی در فیلم هایش تنها یک موسیقی وجود داشته باشد آن هم در تیتراژ هم بیشتر شنیده می شود و هم تاثیر گذار تر خواهد بود.

1 دیدگاه

  • هیراد در ۴ خرداد ۱۳۹۷

    اصغر فرهادی رو خیلی دوست دارم فیلم های با ارزشی برای سینمای ایران ساخته انشاالله که موفق باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *